Cursul de formare TACCLE sau pledoarie pentru arta de a preda cu TIC

Lucrarea prezintă câteva ideii cristalizate în urma reflectării la experiența parcursă în săptămâna, 6-13 aprilie 2014, alături de 31 de colegi din 12 ţări europene, la stagiul de formare „Creating your own e-learning content in school education and adult education – TACCLE”, desfășurat în oraşul Urbino din Italia şi organizat de „GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap Internationalisation” – departamentul de proiecte al Ministerului Educaţie pentru Comunitatea Flamandă din Belgia, în colaborare cu Asociaţia Training2000 şi L.I.T.I.S. “E. Mattei” din Urbino.
Articol integral

Consilierea copiilor prin artă (artterapia)

La vârstă preşcolară, copiii acumulează numeroase informaţii, iar modul în care se realizează acest lucru este foarte important pentru formarea personalităţii. Dacă reuşim (noi ca părinţi, bunici, cadre didactice, consilieri, etc) să le arătăm copiilor latura distractivă, interactivă şi provocatoare a explorării mediului din jur, atunci putem considera acţiunile noastre ca având un caracter preventiv pentru diferite probleme şi tulburări pe care copiii le pot dezvolta în perioadele de vârstă următoare.
Articol integral

Integrarea copiilor cu forme uşoare de autism în grădiniţele de copii

Găsirea unei soluții cât mai potrivite pentru a veni în sprijinul copiilor cu dificultăți de învățare sau deficiențe de adaptare socială este o problemă care apare din ce în ce mai des în conștiința publică în ultimii ani, mai ales datorită campaniilor de mediatizare a problemelor cu care se confruntă atât acești copii, cât și părinții lor. Tendința actuală principală la nivel internațional în rândul specialiștilor în domeniu este aceea de a spori integrarea acestor copii în comunitate prin participarea lor în într-un mediu educațional cât mai aproape de cel normal, de învățământul de masă. Articolul prezintă pe scurt problematica integrării copiilor cu forme uşoare de autism în grădiniţele de copii din cadrul învăţămantului de masă.
Articol integral

Să-i ajutăm înţelegându-i şi iubindu-i

Dificultăţile de a învăţare si problemele legate de şcoală îi împovărează pe copii, părinţi si profesori. De aceea problemele individuale şi sociale conduc frecvent şi la psihiatru, pediatru sau la psiholog. Cum pot fi înţeleşi copiii care, din cauza constituţiei lor trupeşti şi sufleteşti, au dificultăţi deosebite? Cum pot fi ei ajutaţi?
Mai demult ei erau numiţi copiii ce se zbenguie, deseori arătaţi cu degetul drept rău crescuţi. În prezent s-a căzut de acord că e vorba de o tulburare constituţională pentru care nu pot fi făcuţi responsabili moral nici copiii, nici părinţii. Mai degrabă este vorba de a înţelege situaţia lor specială şi de a-i ajuta.
Articol integral

Părinţii, modele pentru copii

La vârste fragede, psihicul caută modele de urmat. Copiii ne copiază întru totul. Modelul oferit, în general, de adulţi este copiat întocmai de copil, înainte ca acesta să înţeleagă semnificaţia sa educativă. Relaţiile familiale se răsfrâng asupra personalităţii copilului şi determină formarea sa comportamentală.
Articol integral

Dorul de copilărie

La sfârșit de promoție aduni poveștile frumoase, minunate și rememorezi, inevitabil, zilele de început poveste. La fiecare nouă promoție ești tentat să spui că cei din urmă au fost deosebit de inteligenți, de creativi, că alți copii ca aceia nu vei mai avea în față. Întotdeauna am fost, sunt depășită de propriile așteptări.
Articol integral

Evaluarea – o veșnică problemă

Discuțiile despre evaluare sunt nesfârșite, mai ales la finalul anului școlar. Avem criterii diferite, viziuni diferite, dar cel mai important lucru este să știm să ne autoevaluăm și să nu luăm rezultatului unui concurs sau examen drept etichetă definitivă și unică.
Articol integral

Limba română – încă este la modă

Român… Pământ românesc… A vorbi românește… ROMÂNIA. Pentru unii români, aceste cuvinte nu mai spun nimic, ”s-au desemantizat”, nu-și mai au rostul în contextul globalizării. Pentru alții, au devenit o rușine, nu-i mai reprezintă. Pentru cei mai mulți dintre noi însă, aceste ”vorbe” ne definesc ca indivizi și ca popor.
Într-un context caracterizat prin globalizare pe toate planurile, limba maternă – în cazul nostru, limba română – riscă să își piardă farmecul în uzul vorbitorilor, care fie nu o mai utilizează în mod corect, fie preferă o limba-surogat.
Articol integral

Greșeli nebănuite în comunicarea cu elevul

Când se sună de intrare, profesorul se pregătește pentru întâlnirea cu elevii, concentrându-și întreaga energie mentală în această direcție. El urmează să vorbească în fața unui colectiv cu așteptări înalte în ceea ce-l privește, de aceea trebuie să fie bine pregătit, coerent, clar, concis și carismatic. Dar, pe lângă toate acestea, el trebuie să fie și un specialist în comunicare, pentru că, de cele mai multe ori, nu ceea ce spunem asigură succesul mesajului, ci felul în care o spunem. Comunicarea eficientă dintre profesor și elevi este o știință bazată pe precepte clare, iar nerespectarea lor poate scădea considerabil nivelul motivației și, implicit, al performanțelor.
Articolul se concentrează asupra acelor erori surprinzătoare, ce trec adesea neobservate, ba chiar sunt considerate, în mod obișnuit, drept utile în procesul instructiv-educativ.
Articol integral

Comunicarea didactică ca formă particulară de comunicare interumană

Dacă ar trebui să renunţ la toate darurile mele, cu excepţia unuia, m-aş hotărî să-l păstrez pe cel al vorbirii, căci el mi-ar permite să le recuperez rapid pe toate celelalte.” (Webster, 1998 apud Săucan, 2002, p.9). Pornind de la aceste cuvinte, putem afirma, fără putinţă de tăgadă, că nevoia de comunicare este, devine esenţială în cele mai variate arii ale existenţei noastre. A trăi înseamnă a comunica. Comunicarea stă la baza organizării sociale, coagulând şi controlând raporturile „orizontale”dintre oameni, dar angajează totodată şi aspiraţiile lor „verticale” într-o mişcare ascensională către planurile superioare ale realităţii.
Articol integral