Exemple de bune practici: proiectul “A Letter for Natural Disaster in Japan”

Gabriela Ileana Crisan a absolvit Scoala Normala "Mihai Eminescu" din Suceava in anul 1996. In anul 2008 a obtinut Licenta in Filologie, specializarea Limba si literatura romana- Limba si literatura franceza. In prezent urmeaza cursurile de master- la Universitatea Babes- Bolyai din Cluj- Napoca, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei- in cadrul programului Management curricular

In cei 15 ani la catedra a publicat doua lucrari de specialitate, alte doua fiind pregatite pentru tipar.

Instituţie: SCOALA CU CLASELE I-VIII ANDREI SAGUNA TURDA

Articolul prezintă un proiect eTwinning realizat de elevii din clasa I B de la Şcoala cu clasele I-VIII „Andrei Şaguna” Turda, premiat în acest an cu Certificatul Naţional şi European de Calitate. Au fost utilizate aplicaţii Web 2.0 potrivite vârstelor mici pentru crearea un blog în care au fost publicate fotografii, clipuri, prelucrate cu ajutorul instrumentelor flickr, blabberize, calameo, glogster, wordle, animoto. Proiectul a dezvoltat competenţele lingvistice, de gândire critică şi de comunicare, precum şi competenţele digitale ale elevilor.

Totul a început acum un an. Deşi făceam parte din comunitatea eTwinning, nu reuşisem încă să construiesc un proiect. Nu ne învăţaseră la şcoală aşa ceva şi nici cursuri nu erau. Am dat din întâmplare de iteach.ro şi m-am înscris la cursul pentru începători „Introducere în eTwinning”. După primul curs nu m-am mai putut opri; le-am urmat şi finalizat pe toate, iar apoi am început să elaborez proiecte colaborative pentru elevii mei. “A Letter for Natural Disaster in Japan” este unul dintre cele două proiecte  eTwinning care au fost recompensate anul acesta cu Certificatul Naţional de Calitate şi urmează să-l primească şi pe cel european.

Elevii clasei 1B ai Şcolii Andrei Şaguna Turda s-au aliniat celor 178 de şcoli din Europa pentru a transmite, în felul lor, solidaritatea cu copiii din Japonia.
Că e vorba de un cutremur, tsunami sau alte dezastre naturale, oamenii nu pot fi  niciodată pregătiţi să le înfrunte. Pentru a lupta şi a rezista acestor dificultăţi şi probleme sunt necesare cuvintele, comunicarea, care iniţiază, menţine, întăreşte solidaritatea umană.
Copiii au folosit tehnologia modernă pentru a-şi dezvolta şi competenţele pentru secolul XXI şi a-şi perfecţiona utilizarea limbii materne şi a limbilor străine. Au aflat despre dezastre naturale, au vizitat spaţiul de lucru şi au vizionat postările partenerilor din România şi din celelalte ţări participante. Au urmărit imaginile postate, dar şi altele de pe YouTube şi au descoperit asemănări cu inundaţiile din Nordul Moldovei, alunecările de teren de la Ocna Mureş, cutremurul din 1977. Apoi au căutat informaţii despre tradiţiile şi cultura Japoniei. Au realizat flori prin tehnica Origami şi au încercat un haiku. Au ales un cântec şi l-au înregistrat pentru copiii din Japonia. Pe toate acestea le-au folosit pentru realizarea prezentărilor în format digital postate în spaţiul de lucru al proiectului.

Descrierea proiectului:
Am început proiectul prin a ne cunoaşte partenerii. La aria curriculară Limbă şi comunicare am discutat despre localităţile şi şcolile partenerilor implicaţi. Am învăţat cântece şi le-am interpretat la orele de Educaţie muzicală, le-am filmat şi le-am utilizat în pagina proiectului. În orele de Cunoaşterea mediului am localizat pe hartă oraşele şi ţările de provenienţă ale partenerilor şi am discutat despre acestea, precum şi despre dezastre naturale specifice acestor zone. Am făcut comparaţii cu dezastrele naturale de la noi din ţară din ultimii ani. Orele din aria curriculară Tehnologii le-am folosit pentru a realiza flori prin tehnica Origami, dar şi pentru a utiliza TIC: am intrat în laboratorul media şi am încărcat materialele în spaţiul de lucru al proiectului (TwinSpace, pe platforma etwinning.net). În cadrul orelor de Limbă şi comunicare elevii au încercat un haiku în limba română şi l-au tradus, cu ajutor, în limba engleză.

Unele rezultate ale activităţilor pot fi vizualizate la adresele:
http://new-twinspace.etwinning.net/web/p49356
http://letterfordisasterturda.blogspot.com/

Colaborarea între parteneri:
Fondatorul din Turcia ne-a invitat să facem parte din proiect şi am postat activităţile în folderul special conceput pentru ţara noastră din spaţiul de lucru, pe care acesta l-a creat. Totodată am menţinut o relaţie de colaborare continuă, ajutându-ne cu sfaturi în ceea ce priveşte postările. Spectaculos şi interesant a fost răspunsul elevilor din Ishinomaki Technical High School Miyagi şi Iwakuni Sogo High School din Japonia. Copiii din Şcoala Şaguna i-au cunoscut pe ceilalţi din prezentările făcute şi din fotografii. Sunt elevi mici, dar au vizitat spaţiul de lucru al proiectului îndrumaţi de profesorul coordonator şi au putut să împărtăşească idei şi experienţe cu partenerii de proiect. Remarcabilă a fost şi prezenţa unor elevi din NEGAI International Education Centre din Kenyam care au transmis şi ei suportul moral pentru  copiii japonezi.

Integrarea TIC in proiect:
Am folosit instrumente Web 2.0 interesante, atractive şi potrivite pentru vârste mici. Am făcut fotografii şi am filmat clipuri pe care le-am folosit în crearea unor prezentări şi postere în animoto, glogster, calameo, blabberize. Am selectat un text dintr-o publicaţie în care era descris dezastrul din Japonia, am prelucrat-o prin wordle. Am folosit codul embed şi am postat toate acestea şi în spaţiul de lucru al proiectului de pe platforma etwinning.net. Am evaluat activitatea depusă folosind feedback-ul elevilor participanţi prin votarea postărilor noastre şi prin instrumentul wallwisher.

Rezultate:
Proiectul a dezvoltat competenţele lingvistice şi de comunicare ale elevilor. Au cunoscut locuri interesante, au observat asemănări şi deosebiri între culturi şi civilizaţii. Au promovat eTwinning în şcoală şi şi-au făcut noi prieteni. De asemenea, şi-au dezvoltat competenţele TIC şi cele de gândire critică. Totodată şi-au format trăsături de caracter precum solidaritatea, compasiunea, respectul faţă de ceilalţi.

---
Accesări: 6