Programul eTwinning, o poveste de succes pentru noi toţi

Absolvent al Universităţii din Bucureşti, Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine. Are numeroase preocupări în domeniul instruirii asistate de calculator, utilizând constant noile tehnologii în atât în activităţile cu elevii cât şi pentru dezvoltare profesională continuă.

Instituţie: SCOALA CU CLASELE I-VIII NR. 17 PIA BRATIANU

Programul eTwinning, o iniţiativă a Comisiei Europene, a atras de la bun început prin posibilitatea oferită de acest spaţiu virtual de a pune în contact şcoli din Europa. Aşa cum menţiona Androulla Vassiliou, comisar european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret: „Inițiativa eTwinning a fost o poveste de succes încă de la început. Ea promovează învățarea și creativitatea, oferind tinerilor, în același timp, un sentiment de mândrie de a fi „european”. eTwinning nu are o agendă fixă – inițiativa include orice, de la încurajarea tinerilor să își utilizeze biblioteca școlii și până la promovarea învățării limbilor străine. Mai presus decât orice, este vorba despre utilizarea TIC pentru a-i ajuta pe copii să își valorifice pe deplin potențialul.

Scurt info eTwinning

Conceptul e simplu, şcoli din diferite ţări colaborează via Internet şi dezvoltă un proiect comun. Spre deosebire de alte programe UE, şcolile nu primesc sprijin financiar pentru că această coaborare se realizează online iar deplasările nu sunt neapărat necesare. Cu toate acestea, există posibilitatea de a organiza întâlniri personale între participanţi.

Debutul pe platforma eTwinning

M-am înregistrat în 2007 (an în care eTwinning este integrat în Programul de învăţare pe tot parcursul vieţii) şi m-a atras de la bun inceput prin interfaţa prietenoasă-accesibilă şi facilităţile oferite de site. Lucram deja cu elevii mei pe o platforma web 2.0 pentru învăţarea limbii germane DeutschLern.net, iar portalul etwinning ne-a deschis noi posibilităţi de interacţiune, învăţare, cooperare între profesori-elevi din Europa. Concursul, iniţiat la o scară redusă în România, a devenit mai târziu ideea unui proiect etwinning ”Take german! Talk to me! Sprich mit mir! Ich kann Deutsch!”, un proiect mai amplu care a implicat şcoli din Polonia, Slovacia, România.

Proiectele noastre

Astăzi şcoala noastră gimnazială Pia Bratianu din Bucureşti desfăşoară pe lânga proiectul mai sus menţionat un alt proiect în care sunt implicat ”EU-Rad (Europa-Rad)”- un tur pe bicicletă virtual de la o ţară parteneră la alta, proiect iniţiat de doamnele profesoare Malgorzata Czech si  Maria Chatzigiossi , iar din 2012 d-na profesoară Nicoleta Crăciun  de la Şcoala gimnazială Pia Brătianu desfăşoara proiectul The numbers Travel around Europe.

Pentru elevii noştri a fost o bucurie descoperirea acestei platforme care oferea atâtea secţiuni interactive, iar pentru noi profesorii implicaţi în proiect o modalitate excelentă de a dezvolta acel concurs digital/online, care a reprezentat ideea de bază a proiectului. ”Să învăţăm limba germană online”.Am plecat în acest proiect aşadar de la o comunicare susţinută de d-na Simona Trofin, profesoară de limba germană la Şcoala 15 Ştefan Bârsănescu din Iaşi la Congresul germaniştilor în 2009: http://www.deutschlehrerverband.ro/wp-content/uploads/2013/07/Programm-tagung-Brasov-Kronstadt-2009.pdf

Am avut in vedere stimularea şi asigurarea calităţii învăţării limbii germane prin activităţi online – consilierea şi cooptarea altor grupuri (profesori şi elevi) în proiect atat din ţară , cât şi din străinătate în schimbul de informaţii pentru că şi site-ul DeutschLern.net conţinea el însuşi o mulţime de alte detalii tehnice. Totul a fost explicat prin filmuleţe detaliate.Ne-am propus o învăţare interactivă, stimularea gândirii critice şi a muncii în echipă la nivelul grupurilor de elevi şi de profesori.

Activităţile vizau lucrul pe diferite site-uri de învăţare a limbii germane, se propuneau nenumarate exercitii online, link-uri , practic pre-testam/pregateam elevii pentru cele două concursuri online, cel din primavară şi cel din toamnă. Elevii erau incurajaţi să încerce şi această modalitate de învăţare, intr-un fel inovativă, adaptându-se cerinţelor noilor tehnologii. Am promovat şi dezvoltat competenţe TIC, competenţe  interculturale,  am încurajat comunicarea în limba străină, autonomia în învăţare, schimbul de bune practici intre noi , ne-am consultat în alegerea instrumentelor web 2.0. Nu a fost deloc uşor pentru că proiectul a implicat practic pe lângă iniţierea în navigarea pe portalul eTwinning şi multe alte detalii ale utilizarii site-ului DeutschLern.net, site-ul care găzduia concursul propriu-zis. Am încercat an de an să cooptam cât mai multi elevi, unii chiar daca erau retinuti la inceput, au fost cuceriti de atractivitatea site-ului,  posibilitatea de a comunica, interacţiona, de a învăţa autonom şi de a învăţa unii de la alţii. Am utilizat numeroase instrumente web 2.0 postând numeroase filmuleţe pe http://www.screenr.com/user/amihiotis, glogster, spicynodes, am conceput alte concursuri online prilejuite de Ziua Europeană a limbilor utilizand platforme gen schoology.com. Mediul online a devenit pentru elevii noştri dintr-un spaţiu al jocurilor digitale, cu care erau deja familiarizaţi, aş spune experţi, mai ales o zonă-un spaţiu unde învăţarea căpăta noi dimensiuni, diversele tipuri de exerciţii cu corectare automată bucurându-se de un mare succes.

Colaborarea cea mai bună am avut-o cu şcolile din Polonia, d-na profesoară   Beata Brachaczek- Świerkot de la Społeczne Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcace im. W. Korfantego, Katowice, Polen implicându-se foarte mult în proiect. Au participat şi şcoli din România, mai multe din Iaşi, Constanţa, Odorheiul Secuiesc, Slatina.

Progresul este vizibil la nivelul competențelor cheie/ transversale ale elevilor, rezultatele încadrându-se în ceea ce au remarcat și alte cadre didactice (cf studiului eTwinning RO12 [1]):

Sunt multe aspecte care ne-au atras la aceste tipuri de proiecte. Dupa cum se ştie ele pot dura de la câteva săptămâni, luni până la stabilirea unor parteneriate permanente între şcoli.

Faptul că nu am fost limitaţi de o dată strictă de desfăşurare, nu am fost constrânşi să încheiem proiectul la o anumită dată, acest lucru ne-a incurajat şi mai mult să prelungim concursul-proiectul pe mai mulţi ani, am debutat in 2009, am reuşit să-l popularizăm iar prin platforma etwinning să reprezinte iată şi o altă dimensiune, cea europeană.
Povestea noastră a debutat astfel: http://photopeach.com/album/trvokf, http://photopeach.com/album/d2boxg, http://photopeach.com/album/uyd0aw  şi sperăm ca nu se va opri aici…

Etwinning merge mai departe

Recomand colegilor sa acceseze platforma; totul e simplu, accesibil, gratuit, nebirocratic, veti avea posibilitatea de a găsi şcoli partenere în toată Europa printr-o colaborare susţinută de mediul online-internet.

Închei prin a o cita din nou pe dna comisar european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret, Androulla Vassiliou „Investing in education, training and research is the best investment we can make for Europe’s future. Each year, the EU’s Lifelong Learning Programme (Erasmus, Leonardo Da Vinci, Comenius, Grundtvig) and the Marie Curie Actions enable more than 400 000 people to study, work, volunteer or do research abroad. This experience enhances their skills, personal development and job prospects – and it can also contribute to overcoming the crisis.” [2] – şi vă propun un mic quiz referitor la eTwinning: http://LearningApps.org/322888

Surse:
[1] ISTRATE, O. et al. (2013) Rolul proiectelor educaționale realizate prin parteneriate școlare internationale. Raport preliminar eTwinning RO12. București, TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educație.
[2] http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/vassiliou/index_en.htm



Cuvinte cheie:
Accesări: 431