România, invitată la Simpozionul Global organizat de Compania Google privind provocările sistemului educațional generate de tehnologia IT

A absolvit Universitatea “Ovidius” Constanța, Facultatea de Matematică și Informatică, Specializarea Matematică-Informatică (5 ani), cursuri de zi, în anul 1997. A urmat de asemenea cursurile de Masterat  în “Informatică Didactică” - 2 ani/ cursuri de zi la Facultatea de Matematică și Informatică, Universitatea “Ovidius” Constanța, cu susţinerea examenului de disertaţie în Iunie 2012. În prezent este profesoară de informatică la Liceul Teoretic "Traian" Constanţa, cu un bogat palmares de premii naţionale şi internaţionale obţinute de elevii săi, atât la disciplinele pe care le predă (Informatică şi T.I.C.), cât şi în cadrul diferitelor concursuri de proiecte. Leader GEG (Google Educator Groups) Constanţa-România deţine certificările recunoscute la nivel internaţional -"Google Certified Teacher" şi "authorized Google Education Trainer".

Instituţie: LICEUL TEORETIC TRAIAN CONSTANTA

În perioada 9-13 noiembrie am avut privilegiul de a face parte din delegația României care a participat la cele mai importante evenimente organizate de către Compania Google sub egida – GES/ Global Education Symposium, a doua ediție anuală desfășurată în Campusul Google – Mountain View, California.
Pe parcursul programului au fost numeroase activități de formare, dar și jocuri educaționale între profesorii participanți, ce au avut drept scop generarea de idei privind creativitatea/ inovarea în educație.

Astfel, în prima parte a programului am participat la “Google Teacher Academy-GTA”, o nouă experiență de dezvoltare personală menită să inspire cei 25 de profesori selectați din 9 țări participante în utilizarea tehnologiilor Google într-un mod inovativ în sala de clasă. Au avut loc numeroase activități de tip learning, dar și jocuri educaționale între participanți (între diferite echipe de profesori) ce au avut drept scop generarea de idei privind creativitatea/ inovarea în educație. S-a pus accent pe cuvantul SCHIMBARE. “Fii tu un element al schimbării, și atunci schimbarea se va propaga natural”. La sfârșitul evenimentului am obținut o nouă certificare internațională – „Google Certified Teacher”.

În perioada următoare am participat la evenimentul “Global Education Symposium-GES”, eveniment ce a permis schimbul de experiență între reprezentanții/ delegațiile a 19 țări invitate (printre care Statele Unite ale Americii, Australia, Noua Zeelandă, Spania, Brazilia, India, Finlanda, România) privind exemple de bune practici, dar și oferirea unor instrumente și resurse necesare pentru a permite demararea unei reforme la nivelul metodelor de învățare. Astfel, participanții s-au angajat în sesiuni de discuții privind abordarea unora dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă învățământul de astăzi – introducerea/ ulilizarea tehnologiei în sala de clasă.

Ideile principale dezbătute s-au focalizat în jurul cuvintelor cheie “digital society-digital opportunity”, fiind subliniat faptul că tehnologia este doar un instrument ce poate ajuta elevii și profesorii în demersul lor către îndeplinirea obiectivelor educaționale. Pentru acest lucru însă elevii trebuie ajutați să folosească toate device-urile de care dispun (computer, laptop, tabletă, smartphone, etc.) în favoarea educației, și nu doar pentru distracția personală/ entertainment. Copiii de astăzi se nasc într-o eră digitală. Ei se află online tot timpul și vor să utilizeze jocurile educaționale și aplicațiile pe Internet. Copiii vor să se facă auziți. Cum să-i învățăm folosind instrumentele preferate de ei?

Motivarea elevilor și atitudinea pozitivă (“astăzi vom învăța ceva foarte atractiv”) reprezintă punctul de plecare în orice demers didactic. Procesul de învățare trebuie să fie un lucru plăcut (“must be fun!”). Părinții trebuie să încurajeze atitudinea pozitivă față de școală, să le atragă atenția copiilor că ei au o misiune importantă în această viață, un scop.

Se observă o lipsă a motivației copiilor în special în ultima parte a studiilor. Cum putem implica în procesul educațional noua generație? Care sunt abilitățile și deprinderile de care vor avea ei nevoie în viitor?

Să le explicăm elevilor faptul că școala le oferă o  identitate personală, le oferă un scop în viață. Numai așa devin oameni de valoare și își pot aduce contribuția la dezvoltarea comunității din care fac parte. Este important să învățăm elevii să învețe.

Tehnologia nu inseamnă ca îi înlocuim pe profesori, tehnologia nu dezumanizează, tehnologia ofera PUTERE profesorilor. Ce înseamnă mai multe provocări?- devenim mai pregătiți, mai creativi, reușim să rezolvăm problemele mai eficient. Profesorii nu sunt doar vehicule purtătoare ale informației, elevii pot găsi informațiile pe Internet. Profesorii sunt cei care lansează provocările astfel încât elevii să poată realiza conexiuni între diferite cunoștințe acumulate.

Sistemul educațional trebuie să se orienteze foarte repede spre noile tendințe. Nu trebuie să rămână rigid. Conectarea mai multor școli la o platformă comună de e-learning prin Cloud Computing și dezvoltarea profesională continuă pot fi răspunsuri la provocările viitorului, alături de oportunități de colaborare pentru profesori, amenajarea clasei într-un mod creativ, importanța curriculumului național.

Astfel, în această perioadă a demarat la nivel național Programul Google for Education-România, program ce oferă elevilor o mai bună pregătire pentru viața profesională, prin susținerea accesului la tehnologie și training în utilizarea instrumentelor online, destinate elevilor și profesorilor din învățământul preuniversitar. Susținut de Compania Google, realizat de Junior Achievement România în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale – proiectul duce învățarea dincolo de sala de clasă. Astfel, prin tematica abordată (rolul și importanța tehnologiei în școală, instrumente moderne de predare-învățare, utilizarea tehnologiilor online în educație, comunitățile GEG – Google Educator Groups), programul reușește să stabilească o punte între speranțele tinerei generații privind viitorul și implemetarea noilor tehnologii în educație. Prin promovarea aplicațiilor web de ultimă oră – Google Apps for Education (Gmail, Drive&Docs, Calendar, Sites, Maps, YouTube, etc.) proiectul își propune și reușește cu succes abordarea unei noi viziuni asupra EDUCAȚIEI.



Cuvinte cheie:

---
Accesări: 664