Utilizarea chestionarelor Google și a instrumentelor gMath pe o platformă Moodle la matematică

Este profesor de matematică titular la Şcoala Gimnazială "Ion Ţuculescu". A absolvit studiile de licenţă, 4 ani zi, la Universitatea Bucureşti. Ulterior, a obţinut o specializare în domeniul psihopedagogiei speciale la Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Sociologie, Psihologie şi Pedagogie. Este responsabila Comisiei Metodice de Ştiinţe, din 1990. A participat la cursuri de formare continuă organizate de European Schoolnet Academy, pe platforma eTwinning, la cursurile iTeach si cursuri POSDRU. De asemenea, a participat la cursul "EU-HOU: Hands-On Universe, Europe. Bringing fronline interactive astronomy in the classroom" în cadrul unei mobilităţi Comenius, curs organizat de Universitatea Pierre et Marie Curie Paris, Franţa. A participat la "2013 Transatlantic Educators Dialogue", organizat de European Union Center de la Universitatrea Urbana-Champaign din Illinois, USA. Are ca domenii de interes Matematica aplicată, campanii pentru mediu şi dezvoltare durabilă, noile tehnologii.

Instituţie: SCOALA GIMNAZIALĂ ION TUCULESCU CRAIOVA

Potrivit iniţiativei Uniunii Europene privind accesul la educaţie, “Educaţia Deschisă ar trebui să conducă la o situaţie în care toate persoanele fizice să se poată afla oricând, oriunde, cu sprijinul oricui, folosind orice dispozitiv.”
Școala noastră derulează în parteneriat un proiect pentru realizarea de programe inovatoare și dezvoltarea de cursuri de formare utilizând noi metode de învățământ.

Până în prezent, resursele educaţionale au fost dezvoltate folosind tehnologie Flash și Java. Această tehnologie nu este compatibilă cu noile dispozitive mobile, tablete şi smartphone-uri, care utilizează HTML5 şi Java Script.
De asemenea este necesar ca resursele educaţionale să urmărească activitatea elevilor și să monitorizeze progresul lor. Aceasta poate fi asigurată de platforma Moodle.

Şcoala noastră este implicată într-un parteneriat strategic Erasmus +, KA2, “MUST-Matematica înțeleasă cu ajutorul Științelor și Tehnologiei”. Coordonatorul proiectului este IES MEDITERRANIA din Benidorm, Spania, iar partenerii noştri sunt din Slovenia şi Polonia.

Acest proiect are ca obiectivul principal realizarea de programe inovatoare, de noi metode de învățământ şi dezvoltarea de cursuri de formare. Produsele finale vor fi un set de animații MST (HTML5 și JavaScript), jocuri educaţionale care pot rula pe dispozitive mobile şi două cursuri mixte bazate pe TIC (1: matematică; 1: Fizică) destinate elevilor.
Astfel, până în prezent am dezvoltat o serie de conţinuturi care sunt implementate la clasa a VIII-a.

Elevii au fost familiarizaţi cu noul stil de lucru, obiectivele şi instrumentele TIC utilizate. Ei au de observat, de citit diverse materiale, videoclipuri sau alte resurse, de realizat diverse teme, de completat chestionare de progres, un jurnal al activităţii şi primesc la sfârşitul fiecărui modul o insignă digitală.

De la început, elevii au fost îndrumaţi să îţi creeze jurnalul propriu privind această activitate utilizând Padlet (https://padlet.com/). Evident, există şi alte posibilităţi de creare a unui jurnal utilizând alte instrumente (www.smore.com, www.glogster.com etc.).
În jurnal, elevii trebuie să se prezinte mai întâi, să prezinte preocupările, interesele şi hobby-urile lor. Trebuie să posteze temele, link-uri, fotografii, videoclipuri şi alte documente create de ei, precum şi comentarii privind temele lor şi ale colegilor lor.
În cadrul activităţilor pe platforma Moodle, elevii lucrează individual, în echipe, la şcoală, dar şi acasă. Echipele sunt de obicei formate conform dorinţelor lor. Este metoda de formare a echipelor care dă rezultate în majoritatea cazurilor.

Chestionarele pot fi proprii platformei Moodle, rezultatele înregistrându-se în catalogul elevului, dar pot fi folosite şi chestionare Google, care măresc atractivitatea prin design-ul instrucţional, alungând monotonia cursului. Platforma Moodle oferă posibilitatea lipirii unui chestionar pe pagina de curs.

Ce sunt chestionarele Google? Se ştie că serviciul Google Drive însoţeşte orice cont de Google mail. Google Drive este un spaţiu destinat creării şi stocării documentelor, desenelor, prezentărilor, foilor de calcul, a formularelor şi chestionarelor etc. Acest serviciu este disponibil pe orice tip de sistem de operare, fie el Windows sau Android. Adică este accesibil atât pe un calculator tradiţional cât şi pe o tabletă sau smartphone.

Pentru a crea un chestionar, in meniu se alege „Formulare Google” sau „Form”
Itemii pot fi :

  • cu raspuns scurt (Text)
  • cu răspuns dezvoltat (Paragraph text)
  • cu alegere multiplă (Multiple choice)
  • cu răspuns unic (Checkboxes)
  • grilă
  • alegere dintr-o listă.

Există şi alte tipuri de chestionare mai avansate (Scale, Grid, Date, Time). Profesorul trebuie să determine ce tip de chestionar este mai potrivit cerinţelor propuse spre rezolvare. Este important ca cerinţele să fie clare, iar răspunsul să poată fi uşor de redat de catre elevi.

Chestionarele pot fi realizate utilizând un instrument suplimentar gMath, care poate insera diverse imagini ce conţin simboluri specifice matematicii, realizate cu ajutorul limbajului LaTeX, sau pot fi inserate grafice şi diagrame.

Tabletele sunt foarte uşor de manipulat în orice mediu, atât în sala de clasă, cît şi afară sau acasă. Costul lor relativ scăzut le fac accesibile majorităţii populaţiei. Utilizarea tabletelor în şcoală contribuie la dezvoltarea competenţelor secolului XXI dar curricula este mai mult sau mai puţin digitală. Astfel, şcolile au un rol important  în acest domeniu.

În prezent există o preocupare majoră pentru introducerea tabletelor în şcoală ca mijloace de învăţământ. Utilizarea lecţiilor pe platforma Moodle este de preferat, aceasta fiind accesibilă atât pe PC-uri cât şi pe tablete.

Evident, profesorul are un rol deosebit în crearea şi adaptarea materialelor educaţionale la nevoile elevilor.

Bibliografie:
1. „Aplicaţii folosind Google Drive – crearea formularelor şi chestionarelor”, Conf. dr. Marin Vlada, Universitatea din Bucureşti, 2014.
2. “Tablet use in schools”, Luis Valente  & Maria Joao Gomes, Institutul de Educaţie, Universitatea Minho, Portugalia.
3. “Google tutorials” – Free Technology for teachers, de Richard Byrne.



Cuvinte cheie:

---
Accesări: 645